Het thema Home > Markten > Transport & Mobility Technology Club > News werd aan uw profiel toegevoegd

Het thema Home > Markten > Transport & Mobility Technology Club > News werd uit uw profiel verwijderd

Klik hier om de rubriek Home > Markten > Transport & Mobility Technology Club > News aan uw persoonlijk interesseprofiel toe te voegen. U zult dan voortaan de nieuwsberichten over dit thema kunnen lezen in uw agoria online-alertmail. Het thema zal ook worden toegevoegd aan uw wall (navigatiekolom links). U kunt deze keuze te allen tijde opnieuw wijzigen via ‘mijn profiel’.

Klik hier om de rubriek Home > Markten > Transport & Mobility Technology Club > News uit uw persoonlijk interesseprofiel te verwijderen. De nieuwsberichten over dit thema zullen dan niet langer worden opgenomen in uw agoria online-alertmail en het thema zal niet langer op uw wall verschijnen (navigatiekolom links). U kunt deze keuze te allen tijde opnieuw wijzigen via ‘mijn profiel’.

0

3e verkiezing Bike of the Year: en de winnaars zijn…

Technologiefederatie Agoria en mobiliteitsclub VAB en organiseerden dit jaar de derde editie van de verkiezing “Bike of the Year”, over drie categorieën: elektrische fietsen, stadsfietsen en racefietsen. De 22 elektrische fietsen ondergingen uitgebreide tests door een vakjury, aangevuld met een testdag door een consumentenpanel op 25 februari. Op 11 maart onderwierpen twee onafhankelijke jury's de 33 deelnemende stads- (13) en racefietsen (20) aan een statische en dynamische test. 

Elektrische fietsen (tot maximum €3000): de top 3 


1. Kettler Traveller E Gold

2. Trek TM 500+ LR

3. Moustache Samedi 28 Silver 


De Kettler Traveller E Gold werd door de professionele en consumentenjury geprezen om zijn krachtige lineaire motor en de stijfheid van het frame. Ook op het vlak van ergonomie en zithouding behaalde hij opvallend hoge scores.

Een opvallende conclusie van de verkiezing, is dat de batterij van de elektrische fietsen steeds meer capaciteit krijgt. Vorig jaar had slechts 1 op 4 fietsen een capaciteit van meer dan 450 Wh, dit jaar is dat al bijna 1 op 2 (45%). De winnaar, de Kettler Traveller E Gold, heeft een batterij van 500 Wh, dit wil zeggen dat je 5 uur kan fietsen met 100 watt ondersteuning.

 

Capaciteit batterij

Aantal fietsen in de test 2015

Aantal fietsen in de test 2016

Aantal fietsen in de test 2017

 

21%

15%

14%

400-450 Wh

50%

62%

41%

>450 Wh

29%

23%

45%

De e-bike van het jaar heeft drie duidelijke troeven. Hij voldoet aan alle criteria waaraan een goede elektrische fiets volgens VAB moet voldoen:

  1. Hij heeft een middenmotor:

Bij een middenmotor zit de elektrische ondersteuning direct op de trappers in plaats van in het voor- of achterwiel. Dit zorgt voor een gelijkmatigere ondersteuning. Een ander belangrijk voordeel: je kan gemakkelijk de banden verwisselen. 86% van de fietsen die dit jaar getest werden hebben een middenmotor. 

  1. Hij is uitgerust met drie verschillende types sensoren:

Dit systeem houdt niet alleen rekening met de omwenteling van de pedalen en de kracht die je erop zet, maar ook met de trapfrequentie. Het systeem zal als het ware de moeilijkheid van het terrein detecteren (bv. als je bergop fietst) en de ondersteuning daaraan aanpassen. Sommige deelnemende fietsen zijn zelfs uitgerust met een vierde sensor, die de motor gaat stilleggen tijdens het schakelen of zelfs automatisch terugschakelen bij stilstand.

Dit jaar is 82% van de fietsen in de test uitgerust met minstens drie sensoren. Vorig jaar was dat slechts de helft. 

  1. Een afneembare batterij, gemonteerd op het frame en snel op te laden (3,5 uur)

De batterij van de Kettler zit gemonteerd op het frame. Kettler is dat de batterij op het frame is gemonteerd.   Dit zorgt voor een betere gewichtsverdeling en stabiliteit dan bij een fiets waarbij de batterij onder de bagagedrager zit. Bovendien kan je de batterij er gemakkelijk afhalen om ze snel (in 3,5 uur) volledig opnieuw op te laden. De gemiddelde laadtijd van de batterij van alle deelnemers aan deze editie is 4,5 uur.  

Stadsfietsen (tot maximum €1500): de top 3 


1. Koga F3 5.1 R

2. Giant FastCity RS 1

3. Trek X300 


Een unanieme overwinning voor deze Koga F3 5.1 R. Zowel de statische als de dynamische beoordeling waren zeer positief,  deze sportieve stadsfiets heeft bij alle professionele juryleden een bijzonder goede score gehaald. 

Een uiterst comfortabele stadsfiets met prachtig design, die vele harten zal veroveren, framebuizen met zowel ronde als scherpe lijnen en tal van subtiele accenten,. Hij is onder ander ook voorzien van een naafdynamo, markante kettingbescherming en gestikte handgrepen met rode toets. 

Racefietsen (tot maximum €5000): de top 3 


1. Merida Scultara Disc 5000

2. Cannondale Super Six EVO Hi-Mod Disc Ultegra Dl2

3. Giant TCR Advanced Pro Disc 


De Merida Scultura Disc 5000 werd unaniem verkozen en is de onbetwiste winnaar van de verkiezing van de racefiets van het jaar 2017.

Deze racer biedt voor zijn prijs een sterk pakket, te beginnen met een stabiel carbon frame dat de fietser in een comfortabele, ontspannen positie zet. Ondanks het hoge comfortniveau voelt de fiets beslist niet lui of sloom aan en met de schijfremmen sta je snel en gecontroleerd stil. Het non-series Shimano RS-500 compact crankstel hoeft geen minpunt te zijn. Enkel aan het zadel kan je zien dat Merida een strak budget voor ogen had toen de Scultura Disc 5000 werd samengesteld. 

Elektrische fiets overtuigt mensen om de wagen aan de kant te schuiven 

16% procent van de Vlamingen die naar het werk fietsen, gebruikt een fiets met elektrische ondersteuning. Dat blijkt uit een bevraging van de VAB en Bike to Work. Dat het potentieel van de fiets om in te zetten als woon-werk vervoersmiddel groot is in Vlaanderen, is al lang geweten: 82% van de Vlamingen woont immers op minder dan 30 km van zijn of haar werk. Dat mensen steeds vaker de fiets daadwerkelijk gebruiken, wisten we ook al. Maar voor het eerst werd onderzocht wat het aandeel elektrische fiets is in dat woon-werkverkeer. Uit een bevraging bij 3500 Vlamingen die naar het werk fietsen, blijkt dat 16% elektrisch rijdt. 2% rijdt met een speed pedelec (fiets die tot 45 km/u kan rijden). Opvallend is dat 85% van de elektrische fietsers voorheen met de wagen naar het werk reed.

Bekijk ook het filmpje:


Een vraag? Stel ze aan onze experts