1

Smart Cities: Kortrijk leert burgers slim parkeren

Kortrijk heeft de Agoria Smart City Award Mobility 2017 in de wacht gesleept. Door het technologische en innovatieve project ‘Slim parkeren van A tot Z’ wint de Stad Kortrijk voor de tweede keer in drie jaar tijd een Smart City Award. Wij gingen even kijken hoe de West-Vlamingen dat klaarspelen.

Dat Kortrijk volop inzet op slimme mobiliteit merk je meteen als je de stad binnenrijdt. Dynamische borden begeleiden de chauffeurs moeiteloos de stad in. Als een brug gedraaid is, stellen de borden meteen een alternatieve route voor. Ook de ondergrondse parkings zijn uitgerust met hoogtechnologische snufjes. De slagboom opent automatisch voor abonnees dankzij nummerplaatherkenning. Chauffeurs die er op voorhand een plekje gereserveerd hebben via de app rijden probleemloos binnen.

Ticketless & cashless

Ook parkeerticketjes behoren in Kortrijk tot het verleden. Je betaalt er meteen met je bankkaart en hoeft dus niet te passeren aan een betaalautomaat. “Deze ticket- en cashless aanpak is uniek in België”, vertelt burgemeester Vincent Van Quickenborne. “Alles staat in het teken van klantvriendelijkheid. Zowel voor onze bewoners als voor bezoekers is het systeem erop gericht om snel ter plekke te zijn.”

“Met ons ‘Shop&Go-systeem’ is de circulatie in het centrum sterk verbeterd”, vertelt schepen van Mobiliteit Axel Weydts. “Met dit systeem, waarvoor Kortrijk in 2014 al een Smart City award binnenrijfde, kan je een half uur gratis parkeren in de binnenstad. Vanaf het moment dat je de wagen parkeert, pikken de sensoren dit op. De tijd begint te lopen en na een half uur krijgen de parkeerwachters een signaal dat de wagen er nog steeds staat. Overschrijd je het half uur, dan loop je kans op een boete. Dit systeem is trouwens zeer positief onthaald. Handelaars, bewoners, bezoekers, iedereen vindt het een fair systeem.”

Axel Weydts, schepen van Mobiliteit:"Handelaars, bewoners, bezoekers, iedereen vindt het 'Shop&Go-systeem’ een fair systeem".

‘Kortrijk Fietst’

Ook fietsers krijgen voorrang in functie van een leefbare stad. Er is fors geïnvesteerd in kwalitatieve, overdekte fietsparkings. “We hebben oplaadpunten voorzien voor elektrische fietsen en een herstelzuil om aan je fiets te sleutelen of je banden op te pompen”, zegt Axel.

Op iets langere termijn wil de Stad Kortrijk alle bovengrondse parkeerplaatsen uitrusten met sensoren. Zo zien de gebruikers in real-time de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen. “Dit zal ook een schat aan relevante beleidsinformatie opleveren over hoe, hoeveel, wanneer en hoe lang een parkeerplaats gebruikt wordt”, besluit Axel.

Kijk even mee hoe het in z’n werk gaat:


Een vraag? Stel ze aan onze experts